Vinkkejä painonpudotuksen aloittamiseen

Uusi vuosi ja uusi minä. Elämäntaparemontti, elämäntapojen muutos, kuinka pudottaa painoa, kuinka laihtua 10 kiloa nopeasti, kuinka päästä eroon joulukiloista, herkkulakko, superdieetti, verkkovalmennus. Kuulostaako tutulta?

Olen seurannut instassa ja muualla somessa tätä tammikuun alkua, ja täytyy sanoa, että ihan hirmusella rykäyksellä ihmiset ovat lähdössä liikenteeseen. Unohdetaan se, että niitä päätöksiä ja lupauksia voidaan tehdä ympäri vuoden.

Olen kohdannut muutaman postauksen jossa on päätetty tehdä yksi päätös kuukaudessa, se kuulostaa jo paljon paremmalta.



Koska moni kuitenkin lähtee rykäisemään hirmusella volyymilla kaikkimullehetinyt- asenteella, niin ottakaa tästä vinkkejä talteen! 


  • Tavoite. Mikä on sun tavoite? Mieti itsellesi tavoite joka on a) saavutettavissa ilman järkyttävää alkurykäisyä b) motivoiva ja sellainen, jonka ihan oikeasti haluat saavuttaa oman itsesi takia.
  • Unohda aika. Älä ajattele tätä "aloittamisena". Teet pieniä muutoksia huomaamatta. Et aloita mitään, koska aloittamisella on usein myös loppu. Tällä ei ole. Ei ole myöskään kiirettä, jos tiputat vaikka kymmenen kiloa vuodessa, niin se on muutamassa vuodessa jo aikamoinen määrä. 
  • Miten pääset tavoitteeseesi, eli suunnitelma. Tee suunnitelmasta yksinkertainen ja helposti toteutettava. Haluat liikkua enemmän? Selvä, milloin liikut ja kuinka paljon? Mitä jos väsyttää? Vituttaa? Et jaksaisi? Ei huvita? Mitä jos töissä on mennyt asiat päin persettä ja haluaisit vain istua sohvalla kun pääset kotiin? Mitä jos puolison kanssa on ollut kamala riita? Mitä jos ulkona sataa vettä ja tarkoituksena oli mennä ulos, mutta et omista kunnon varusteita? Olit menossa uimahalliin mutta uimapuku jäi kotiin? Mieti itsellesi suunnitelma b. Jos päätät käydä lenkillä, mutta syystä x se ei onnistu, niin tee jotain muuta, venyttele vaikka tai vedä kotitreeni ja vice versa. 
  • Jos lähteminen tuntuu vaikealta, niin hommaa itsellesi hyvät vaatteet ja varusteet, ainakin omalla kohdallani kulahtaneissa liikuntavaatteissa on paska olla ja hankaavilla kengillä kukaan ei tee mitään. Pistä illalla kamppeet kasaan eteiseen tms. josta en on helppo napata mukaan/pistää päälle. 
  • Tee kauppalista, mealpreppaa ja varaudu. Osta jotain valmista pakastimeen, jotta saat nopeasti syötävää. Ruoan ei tarvitse olla pelkkää porkkanaa ja kurkkua, se pakkasesta kaivettu pinaattikeitto kananmunineen on parempi vaihtoehto kuin kotiin tilattu pizza. Jos pelkäät nappaavasi kaupasta herkkuja,  niin tee kauppatilaus esim. prisman kauppakassipalvelun kautta. 
  • Heivaa herkut mäkeen, älä säilytä paskaa kaapeissa. Syöt ne kuitenkin. 
  • Varaudu siihen, että välillä mikään ei mene putkeen. Ruoka menee pilalle valmistusvaiheessa ja maistuu aivan kamalalta, jääkaapissa ei sattumoisin ole mitään, nälkä on ihan hirveä, joka paikkaan sattuu, jne. jne. Sitä se elämä on. Ei laihtumisen edellytys ole se, että 24/7 on kivaa ja kaikki sujuu hyvin. Se että välillä menee vituiksi eikä asiat etene suunnitelman mukaan ei haittaa, sitä se elämä on. Ylös vaan ja uutta yritystä. 
  • Lepää, rentoudu Älä suorita tatti otsassa, ota rennosti ja anna asioiden hoitua omalla painolla. Yritä saada hyvät yöunet, pidä unirytmi itsellesi hyvänä, pidä kehonhuoltopäiviä ja aloita lisäksi vaikka treenaamaan mindfulnessia tai meditointia.

Olen kirjottanut aiheesta ennenkin, kyseiset postaukset löytyvät näiden linkkien takaa:



Ei kommentteja