Miten aloittaa elämäntaparemontti?

Mistä muutos lähtee käyntiin? Miten aloittaa elämäntaparemontti? Mitä pitäisi hoksata jotta elämäntapojaan pystyy muuttamaan? Mulla olisi teille nyt muutama vinkki aiheesta, sillä tätä kysytään multa tosi usein. Valitettavasti mulla ei ole antaa mitään "näin tiputat 10 kiloa nopeasti ja vaivattomasti"- tyyppisiä vinkkejä, vaan lähestyn asiaa vähän eri kantilta. 

Me kaikki mietitään joskus että jotain pitäis tehdä. Joskus se on vain ohimenevä ajatus, mutta omalla kohdallani se ajatus oli kytenyt päässä jo niin kauan, että jotain todellakin piti tehdä.

Miten aloittaa elämäntaparemontti?

Ensimmäinen askel on pysähtyminen ja tilannekatsaus: havahduin ja nyt voin miettiä miksi ja mitä muutosta haluan ja haluanko sitä niin paljon, että olen valmis tekemään tän vaikean retken, jossa suurin työ tapahtuu omassa päässäni? Mieti mikä motivoi: itseäni motivoi ulkonäköasiat ja parempi olo.

Kun olet työstänyt näitä asioita tarpeeksi, niin seuraava askel on suunnitelma. Tiedät jo miksi lähdet tätä tekemään, mutta nyt pitäisi keksiä ne toimintatavat ja miettiä mikä olisi sopiva juttu just sulle.
Mieti valmiiksi pieniä välitavoitteita, itselleni ensimmäinen tavoite oli -10kg, mutta jos voisin palata ajassa taaksepäin, niin laittaisin siihen väliin jonkun pienemmän tavoitteen ensimmäiseksi, ihan vaan vaikka "olen käynyt kaksi viikkoa säännöllisesti lenkillä, seuraava tavoite on neljä viikkoa" jne. 
Itse päätin tehdä tästä remontista kokonaisvaltaisen elämäntaparemontin yhdessä miehen kanssa. Päätin jättää dieetit pois, en laske kaloreita, en punnitse ruokia enkä muutenkaan tee asioita joita en olisi valmis tekemään vielä kymmenen vuoden päästä. Suunnittelin että syön hyvän aamupalan, lisään kasviksia ja juon enemmän vettä. Päätin pienentää ateriakokoja ja vähentää roskaruokailua. Ruokavalion lisäksi suunnittelin myös, että aluksi tärkein asia liikunnan suhteen on se, että kunhan vain liikun ja lähden ovesta ulos.



Suunnitteluvaiheen jälkeen tulee tietenkin toteutus ja nyt tulee se itselleni tärkein ohje, joka on meille monelle se kompastuskivi:

Ei haittaa vaikka epäonnistuisit välillä

Tällä lauseella tarkoitan siis sitä, että niin kauan kun nouset ylös tilanteista joissa esim. olet "lipsunut" ja syönyt "väärin", vaaka näyttää plussaa, aloitit dieetin johon et pystynytkään loppuun saakka, et lähtenyt lenkille, mitään muutosta ei näy jne. Niin kauan kun sä nouset ylös ja yrität uudelleen ja tarvittaessa muutat asioita ja kokeilet toimiiko joku toinen juttu paremmin, niin niin kauan sä oot se voittaja ja lopulta sitä edistystä tapahtuu väistämättä.
Sitä edistystä ei tapahdu sillä että lopetat koko homman ja palaat vanhoihin tapoihin koska "no mä nyt epäonnistuin". EI HAITTAA! Uutta yritystä vaan kehiin. Höllää vähän! Kokeile erilaisia juttuja! Tämä on se vaihe missä mun mielestä mitataan se motivaatio ja kuten oon aikasemminkin sanonut, niin elämäntaparemontti vaatii oikean ajan, oikean mielentilan sekä kuun ja tähtien oikean asennon.


Viimeisenä haluan vielä sanoa, että ole lempeä itsellesi. Rakasta itseäsi juuri tuollaisena kuin olet ja tee elämästäsi onnellista juuri nyt. Pudotetut kilot eivät automaattisesti tee elämästä taianomaista tai takaa täystyytyväisyyttä ulkonäköösi, joten työstä näitä asioita jo nyt. Älä tuudittaudu siihen että "sitkun mä painan vähemmän niin saan seurustelukumppanin" ja muihin kliseisiin. Ja hei, tee muutos oman itsesi vuoksi, älä kenenkään muun, elämäntaparemontti vaatii henkisesti todella paljon ja jos syyt sen aloittamiseen ovat väärät, niin siitä ei välttämättä tule mitään. 

Ei kommentteja