Vinkit unettomuuteen

Kärsitkö unettomuudesta? Kaipaatko vinkkejä? Olet oikeassa paikassa.

Olen aina ollut melko hyvä nukahtamaan ja nukkumaan, mutta syksyllä olin todella stressaantunut ja uni ei meinannut millään tulla, ja kun se tuli, niin heräsin todella aikasin tai heräilin pitkin yötä. Olen myös, stressipissailija ja ravaan yöllä vessassa vähintään kahdesti. Uni liittyy olennaisesti terveyteen ja kun kerran on kärsinyt unettomuudesta niin sitä ei mielellään halua enää kokea, ainakaan pitkäaikaisesti, siksi halusinkin kirjoittaa aiheesta ja toivon, että jokainen uniongelmien kanssa painiva joka lukee tämän tekstin, voisi löytää edes yhden hyvän vinkin.


Osa vinkeistä on tuttuja ja monesti kuultuja, mutta itse olen saanut unettomuuteeni apua näistä keinoista: 

  • Pyri pitämään unirytmi melko samanlaisena joka päivä, myös viikonloppuisin. 
  • Tee makuuhuoneesta ja sängystä puhelinvapaa alue, älä somettele sängyssä sillä instatarinoiden selaaminen ei todellakaan auta löytämään kadonnutta unta. Saat puhelimen mutelle esimerkiksi herätyskelloon saakka, itse pidän ainakin facebookin messengerin mutella öisin. Jos kuitenkin haluat hipelöidä puhelinta sängyssä, niin säädä ainakin sinivalo pois ja somettamisen sijaan kuuntele vaikka äänikirjaa! 
  • Tuuleta makuuhuone ja nuku raikkaassa ilmassa sekä puhtaissa lakanoissa. Jos tyynysi ovat peräisin lapsuudenkodista (toivottavasti ei) niin käy ostamassa uudet, heti. 
  • Älä palele äläkä varsinkaan paleluta jalkojasi. Pistä tarvittaessa villasukat jalkaan. 
  • Käy saunassa tai kuumassa suihkussa ennen nukkumaanmenoa. 
  • Jos valo häiritsee niin hanki pimennysverhot.
  • Pidä sänky pelkkää nukkumista ja seksiä varten. 
  • Itse saatan syödä jotain ennen nukkumaanmenoa ja usein nappaan myös mukillisen kuumaa teetä tai kaakaota. 
  • Jos et saa unta ja sängyssä olo on pelkkää pyörimistä niin nouse ylös ja tee hetki jotain muuta. 
  • Kokeile piikkimattoa sängyssä selän alla, tuntuu aluksi inhottavalta, mutta melko nopeasti ihana lämpö valtaa kropan ja ainakin itse nukahdan usein piikkimatolle. 
  • Kokeile Melatoniinia, ei toimi kaikilla, mutta ainakin itselläni se on toiminut jo vuosia ja minulla onkin sitä aina reseptillä saatavilla; reseptiä melatoniiniin ei tarvitse, itselläni on vain melko suurella annostuksella sitä, joten siksi resepti. 

Suurin helpotus unettomuuteeni on kuitenkin ollut Sleep With Me- Podcast jonka yhtäkään jaksoa en ole kuunnellut loppuun saakka, ainakaan niin että olisin pysynyt hereillä. On ollut kausia jolloin en pystynyt nukahtamaan ilman Scooterin (Podcastin hosti) todella monotonista ääntä ja tulipa myös ostettua langattomat nappikuulokkeet juuri tätä podcastia varten, todellakin sen arvoista!

Netti on pullollaan nukahtamisharjoituksia, youtubessa hakusanoina voit käyttää mm. rentoutusharjoitus, nukahtaminen jne. Myös Suomen Mielenterveysseuran sivuilta löytyy muutamia harjoituksia ja tietoa unesta sekä unettomuudesta.












Ei kommentteja